Polisa ubezpieczeniowa najbardziej doceniana jest w momencie niespodziewanej sytuacji, wypadku lub ciężkiego zachorowania. Dopiero w takim momencie zdajemy sobie sprawę, jak wiele zależy od odpowiedniego wyboru ubezpieczenia, ale także zasad postępowania zgodnie z procedurami. Oto druga część istotnych rad, które pozwolą dobrze dobrać ubezpieczenie i w sytuacji niespodziewanego wypadku otrzymać odszkodowanie.
Dobierz ubezpieczenie na miarę swoich możliwości finansowych. Warto mieć oczywiście wysokie sumy ubezpieczenia. Jednak pamiętaj, że wysoka składka, to wysokie obciążenie dla budżetu. Przy drobnych kłopotach finansowych pojawi się frustracja i rezygnacja z polisy. Dlatego zapytaj czy Twój ubezpieczyciel przewidział możliwość zawieszenia lub odroczenia płatności. Warto, żeby umowa jaką zawieramy była na tyle elastyczna i dawała możliwość zmiany warunków w trakcie trwania czyli zwiększenia lub zmniejszenia sum ubezpieczenia bez konieczności zawierania nowej umowy. Czasem warto zawrzeć umowę na niższe kwoty, żeby „przyzwyczaić” swój budżet, a potem w trakcie trwania polepszyć warunki.
Mów prawdę w ankiecie medycznej. Twoja szczerość da możliwość dobrania ubezpieczenia, które zadziała, lub nie narazi Cię na zawód kiedy Towarzystwo odmówi wypłaty odszkodowania ponieważ zostało wprowadzone w błąd przy zawieraniu umowy. Jak się okazuje nie wystarczy, że chcemy się ubezpieczyć. Polisę na życie kupuje się przede wszystkim zdrowiem. Towarzystwo zanim nas ubezpieczy szczegółowo pyta o stan naszego zdrowia i może odmówić ubezpieczenia lub zaproponuje nam pogorszenie warunków. Nie łudźmy się, że ubezpieczyciel tego nie sprawdzi. Pamiętaj, że wnioskując o wypłatę musisz wyrazić zgodę na dostęp do dokumentacji medycznej. Unikajmy polis, gdzie nie jesteśmy pytani o stan zdrowia. Najprawdopodobniej w warunkach ogólnych zapisanych jest wiele wykluczeń.
Czytaj warunki ogólne – idealnie byłoby przeczytać całe warunki ogólne na spotkaniu z agentem i wspólnie przeanalizować zapisy. Z doświadczenia wiem, że nie jest to możliwe – spotkanie mogłoby potrwać nawet kilka godzin. Pamiętaj, że nawet jeśli podpiszesz umowę ubezpieczenia – masz 30 dni na odstąpienie od tej umowy. Dlatego wykorzystaj ten czas na zapoznanie się z warunkami ogólnymi. Zwróć uwagę przede wszystkim na wykluczenia, karencje oraz wyłączenia odpowiedzialności – np. stan epidemii. Ewentualnie umów się na kolejne spotkanie z agentem.
Odbierz polisę. Pamiętaj, ze na spotkaniu spisujesz wniosek o ubezpieczenie. Polisa powinna być Ci dostarczona w późniejszym terminie po akceptacji przez Ubezpieczyciela. Poproś agenta, żeby dostarczył Ci ten dokument. Masz prawo mieć ten dokument u siebie i w każdej chwili móc przypomnieć sobie warunki swojej polisy. Jeżeli zgubisz lub zniszczysz – poproś swojego agenta , żeby zamówił dla Ciebie kopię tego dokumentu.
Zapisz numer swojego agenta w swoim telefonie. Nigdy nie wiesz kiedy będziesz go potrzebował. Koniecznie przekaż wizytówkę osobom uposażonym, żeby wiedziały do kogo mogą się zwrócić. Czasem zapomnisz składki lub numeru konta do przelewu, będziesz chciał zmienić adres lub uposażonych, a może będziesz potrzebował informacji na temat warunków swojej polisy lub możliwości zmian – w tych sytuacjach zawsze możesz liczyć na swojego agenta. A przede wszystkim zawsze wtedy, kiedy będziesz potrzebował wsparcia przy zgłoszeniu szkody. Agent ma prawo być chory lub na urlopie, czy chwilowo niedostępny np. na spotkaniu u innego Klienta. Dlatego w sytuacjach pilnych zapytaj o numer zastępczy do innego agenta lub asystentki, która z uśmiechem rozwiąże każdy problem.
Więcej szczegółowych porad już wkrótce w części II mojego artykułu. Zapraszam do kontaktu!